Wizyta na V Śląskim Forum Drogownictwa 26-27.04.2017 [+Galeria]

Na zaproszenie organizatorów, dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz prezesa Polskiego Kongresu Drogowego, w dniach 26 i 27 kwietnia uczestniczyliśmy w V Śląskim Forum Drogownictwa. Jest to jedno z najważniejszych spotkań zarządców, projektantów i wykonawców dróg oraz producentów materiałów wykorzystywanych przy ich budowie.

5SFD2

W ramach spotkania wygłoszono 21 referatów, w tym prawie połowę przedstawili goście z Niemiec. Spotkanie podzielone zostało na 6 sesji tematycznych.

Pierwszego dnia mogliśmy wysłuchać prezentacji prof. dr Ulfa Zandera na temat stanu obecnego i przyszłości budownictwa drogowego w Niemczech. Przedstawił on stan oraz główne problemy związane m.in. z utrzymaniem dróg u naszego zachodniego sąsiada. Kolejne referaty związane były z mieszankami mineralno-asfaltowymi i ich właściwościami. W kolejnym bloku wykład na temat ochrony przed hałasem przedstawił prof. dr hab. inż. Marian Tracz, pracownik Politechniki Krakowskiej, współautor podręcznika „Inżynieria Ruchu Drogowego”.

Bardzo interesujące prezentacje wygłosili przedstawiciele niemieckiego IWS Messtechnik GmbH oraz GDDKiA o/Katowice. Przedstawili oni metody oraz sprzęt do pomiarów szorstkości nawierzchni. Wskazali także na brak ujednoliconej metody badania szorstkości w Europie oraz próby wypracowania standardu jej pomiaru. Na koniec swoje materiały przedstawili producenci oznakowania poziomego, firmy 3M oraz DOW Polska.

Drugiego dnia referat wygłosił prof. dr hab. inż. Antoni Szydło. W bardzo dużym skrócie przedstawił doświadczenia z budowy i utrzymania nawierzchni z betonu cementowego w Polsce. Jako specjalista w dziedzinie dróg betonowych uczestniczył w wielu realizacjach i wskazał miejsca gdzie w Polsce zastosowano nowe rozwiązania konstrukcji sztywnych. Na podstawie badań prowadzonych na odcinkach testowych w ciągu dróg krajowych przedstawił wnioski oraz wskazał na problemy związane z tą technologią.

Ostatni blok związany był ponownie z zarządzaniem w drogownictwie. Przedstawiono m.in. tematykę Asset Managment, utrzymania i zarządania dróg w Niemczech oraz metody oceny nośności dróg. Stefan Höller z Bundesanstalt für Straßenwessen zaprezentował bardzo ciekawy projekt poligonu demonstracyjno-badawczo-kalibracyjnego (duraBASt). Obiekt ten zlokalizowany jest przy węźle autostrad A3 i A4 w Niemczech. Ma stanowić miejsce do prowadzenia badań m.in. w zakresie nowych rozwiązań konstrukcji nawierzchni z pomiarem wielu parametrów (6 pasów po 100 m), a także służyć jako stanowisko kalibracji sprzętu do pomiarów nawierzchni.

W przerwach mogliśmy porozmawiać z uczestnikami wydarzenia. Firma 3M na swoim stanowisku przygotowała symulator jazdy przedstawiający różne materiały stosowane do oznakowania pionowego i poziomego. Dodatkowo w specjalnym busie można było na własne oczy przekonać się o różnicy w materiałach i typach oznakowania pionowego. Otrzymaliśmy także próbki odblasków do barier oraz taśm do oznakowania poziomego.

Spotkanie pozwoliło nam zapoznać się z rozwiązaniami oraz problemami spotykanymi w Polsce i nie tylko. Było także świetną możliwością do poznania osób z dużym doświadczeniem w branży drogowej i nawiązania z nimi kontaktu.

fot. własna oraz ZDW Katowice

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s